In mijn blog pak ik elke keer een ander instrument waarmee ik werk tijdens mijn klanksessies. Vandaag is het de beurt aan de Kristal Piramide. Ik laat je kennis maken met dit bijzondere kristalinstrument. Waarom zijn ze van kristal? Hoe worden ze gemaakt? En wat maakt dit instrument zo bijzonder? Je leest het hier.
Kristalinstrumenten staan altijd hoog op mijn favorietenlijstje van al mijn instrumenten waarmee ik werk. De Kristal Piramide is een boventooninstrument met een buitengewone klank en helende werking!
Piramide-energie, de helende kracht van bergkristal en een tot 8 minuten durende sferische klank worden hier op ingenieuze wijze gecombineerd. De kristal piramide is echt een instrument van de nieuwe tijd aangezien dit instrument nog maar enkele jaren bestaat. De eerste ontwerpen en protoypes van de piramides van kristal werden ontwikkeld in de beginjaren 2000. Waarbij de eerste verkoopexemplaren vanaf 2018 op de markt kwamen. Zelf werk ik nu inmiddels een aantal jaren jaren (sinds 2019) met dit bijzondere instrument. Het leuke is dat dit instrument veel verder gaat dan alle eerdere ervaringen op dit gebied en opent volledig nieuwe mogelijkheden in therapeutisch klankwerk.
Wat maakt dit instrument bijzonder?
In mijn sessies werk ik met allemaal mooie instrumenten. Maar wat maakt dit instrument zo bijzonder? Ten eerste omdat het gemaakt is van kristal (bergkristal). Al eeuwenlang is de mensheid onder de indruk van kristallen en worden er al vanaf de oudheid tal van goede eigenschappen aan toegeschreven. Zo beschouwen de indianen bergkristal als heilig en als een sleutel tot wijsheid en kennis.
Ook in de edelstenentherapie wordt positieve energie die de steen uitstraalt, gebruikt om lichamelijke klachten en psychische blokkades op te heffen. Leg je de steen in de (slaap)kamer dan zou dat rustgevend werken en wordt het binnenklimaat verbeterd – ook omdat bergkristal beschermt tegen de ongunstige energie van elektrische apparaten. Daarnaast zou bergkristal het effect van andere edelstenen in zijn buurt kunnen versterken.
Aangezien soundhealing zicht richt op heling, transformatie en het verhogen van een ieders frequentie past de bergkristal heel goed binnen deze gedachte. Het is dan ook niet voor niets dat er de laatste jaren steeds meer kristalinstrumenten zijn ontstaan.
Ten tweede is dit instrument bijzonder omdat het gemaakt is in een piramidevorm. De piramide staat bekend om de magische werking en spreekt nog steeds tot onze verbeelding. Denk aan de piramides in Egypte en Bosnië. De piramide zou door zijn bijzondere vorm een soort ontvanger en versterker zijn, of een resonant van verschillende energievelden, zoals elektro-magnetische golven, kosmische golven, elektrische ontladingen, zwaartekrachtgolven, etc., die onze planeet omgeven en die zich dus ook in lucht rondom en in een piramide bevinden.
Binnen in de piramide komen deze verschillende ontvangen energieën met elkaar in contact. Met een kristallen of edelsteen piramide kun je gericht met energie werken. De punt van de piramide fungeert als een soort antenne en trekt energie aan uit de kosmos. Deze energie wordt via de zij en onderkant afgegeven aan alles en iedereen die zich in de buurt van de piramide bevindt. Als je een open piramide hebt dan zit je midden in deze energie en bent afgesloten van de energie aan de buitenkant van de piramide.
Een piramide van Bergkristal is geschikt om jezelf of een object van "zuiverende" energie te voorzien. Vergelijk het met een douche, al het "vuil" weg en weer zo puur als een pasgeboren baby. De piramide is een krachtig middel om mensen en ruimtes energetisch weer in balans te brengen. Vandaar dat ik deze graag gebruik in mijn soundhealing sessies.
Ten derde is dit instrument bijzonder omdat het niet makkelijk en snel te maken. Het is een precisiewerk en dat zorgt er voor, dat er veel tijd in gaat zitten in de productie van dit item. Ook wordt het instrument op een toonsoort gemaakt. Daardoor wordt het een kostbaar instrument. Om die reden zie je deze instrumenten ook niet veel. Het is daarmee vrij zeldzaam en uniek.
Geluid
Het geluid van de Kristal Piramide is lastig in woorden uit te drukken. Het ontgaat iedere poging om het te beschrijven, omdat het niet kan worden vergeleken met enige bekende ervaring. Het subtiele maar onmiddellijke effect is moeilijk onder woorden te brengen.
Tijdens een diepe meditatie ben ik dit instrument gaan gebruiken. Bij het aanslaan ben ik gaan luisteren, voelen om te zien hoe deze klanken het beste benoemd kunnen worden. Er zijn associaties te horen zoals: witte lichtkolom, zuiverheid, harmonie der sferen, regenboog, engelenzang, bevrijding, opheldering, zuivering, energie, etc. De harmonische boventoonstructuur is enorm complex. De grondtoon is nogal onopvallend en nauwelijks luider dan de boventonen. De verschillende klanken harmoniëren altijd met elkaar, hoewel ze niet op elkaar zijn afgestemd. Hoe groter de piramide, hoe complexer de geluidsstructuur. Terwijl de kleinste modellen zeer fijn zingen in het hoogste frequentiebereik, breidt het geluid van de grotere piramides zich uit tot een machtige structuur. De klank is uniek en heeft een geweldige nagalm waarbij je de geluidgolven ook echt kunt horen. Hoe groter de piramide, hoe langer de nagalm, bij een grotere maat kan de nagalm tot soms wel 8 minuten duren.
Gebruiken
De klank heeft iets 'ontlichaamd' en heeft dus als geen ander boventooninstrument een direct effect op de menselijke aura. Het fysieke geluid is spectaculair en heeft een kosmisch principe. Na afloop van de klanksessie beschrijven sommige mensen het geluid ook wel eens als een ''spacey geluid'' of dat ze moesten denken aan ruimteschepen, ufo's, aliens of StarWars.
Als je goed luistert hoor je verschillende klanken door elkaar heen. De bijzondere klanken zijn in staat het subtiele energielichaam van de mens holistisch aan te raken en met zachte kracht in een verhelderende orde te brengen. Zelfs ongetrainde mensen die geen eerdere ervaring hebben met het voelen van levensenergie, worden onmiddellijk betoverd door de uitstraling van de piramides en vertonen onmiddellijke reacties (ontspannen gezicht, diepere ademhaling, getransformeerde blik, glimlach, kippenvel, stilte, enz...). Zelfs als de piramides niet klinken.
Veel therapeuten die in het subtiele en helende gebied werken en met de aura werken, zijn enthousiast over de ondersteunende werking. Geluidsmasseurs hebben eindelijk een complementaire bemiddelaar tussen de lichaamsgerichte trillingen van de klankschalen en de immateriële trillingsenergie van de chakra's.
Speelstijl
De piramides worden vanaf de zijkant zachtjes geslagen met speciale hamers. Het kan op elk punt worden aangeslagen, het resulterende timbre is elke keer anders. De grote modellen gedragen zich bijzonder divers. Naar het midden van de kwartsstaven moet je de kracht van de slag een beetje verminderen, de piramides kunnen veel hebben, maar je moet altijd voorzichtig zijn vanwege het risico op breuk! Aan de bovenkant van de piramide is een leren koord bevestigd, zodat deze indien nodig stevig in de hand kan worden gehouden of op een handige locatie kan worden opgehangen. Omdat op verschillende punten verschillende klankkleuren worden uitgestraald, is het aan te raden om tijdens het spelen de hele piramide in een zacht draaiende beweging te brengen.
Dit geeft het geluid nog meer levendigheid en innerlijke beweging. Een spel met een paar kleine of middelgrote is zeer effectief. De piramides worden in het gebied van de buitenste hoeken voorzichtig tegen elkaar geslagen en vervolgens links en rechts in het hoofdgebied gehouden en licht gedraaid. Het effect is misschien nog het beste te omschrijven als een 'lichte douche'.
De grootte van de kristal piramide waarmee ik werk is 240 mm en omvat bijna de volledige hoofdomtrek van een volwassene. In de sessies laat ik het instrument vlak boven je hoofd hangen waardoor de klank en energie over je hoofd heen stroomt.
Materiaal
Het gebruikte materiaal is hetzelfde als bij enkele heldere kristallen klankschalen tot kwartsglas van de hoogste zuiverheid (SIO2). Kwartsglas is identiek aan bergkristal, met het verschil dat het bergkristal dat van nature in de berg groeit een kristallijne structuur heeft, terwijl kwartsglas een amorfe structuur heeft vanwege de smelt die nodig is voor het vormen. De staven waaruit de piramides worden samengesteld, zijn afkomstig uit de industriële productie, waar het materiaal ook voor allerlei technische doeleinden wordt gebruikt. Kwartsglas is veel moeilijker te verwerken dan glas. Het kan niet vloeibaar worden gemaakt, maar pas vervormd vanaf ongeveer 1700°C. Vanaf 2.200°C gaat het materiaal in de dampfase, waarbij inadembaar stof kan neerslaan. Het werken met het materiaal vereist daarom passende beschermende maatregelen.
De Kristallen piramide / crystal pyramid zit in de volgende sessies: Sound Journey, de Starseeds Sound Journey en de Universal Sound Journey.
Wil je de Kristallen piramide zien en horen? Wil je ervaren wat dit instrument met jou doet? Boek voor jezelf een afspraak in zodat je het zelf kan ervaren.
Ik hoop dat je nu wat meer inzicht hebt gekregen in soundhealing en instrumenten die ik gebruik. Mocht je nog andere vragen hebben dan kun je altijd verder lezen in de andere artikelen van mijn blog. Je mag me ook een berichtje sturen met jouw specifieke vraag zodat ik je er wat meer over kan vertellen.
In vredige resonantie,
William
Comments